Til startsiden

"Velkomen inn". Ny merkevare- og kommunikasjonsstrategi for nasjonalparkane

Klima- og miljødepartementet lanserte i midten av april ein ny merkevare- og kommunikasjonsstrategi for dei 44 norske nasjonalparkane.

"Vi ønsker å gi kommunene større muligheter til å legge til rette for miljøvennlig reiselivsvirksomhet, også innenfor vernede områder. Vi ønsker at flere – både norske og utenlandske turister – skal bruke nasjonalparkene. Gjerne de som vanligvis ikke er så mye i naturen," seier Klima- og miljøminister Tine Sundtoft.

Merkevarestrategien er utarbeidd av Snøhetta Design. Den visuelle profilen kan du sjå på denne lenka: https://www.flickr.com/photos/miljodirektoratet/sets/72157651475242197/

 

Klima- og miljødepartementet skrivar dette om den nye merkevarestrategien på si heimeside:

- Nasjonalparkene er en del av vår nasjonale skattekiste, og jeg mener vi kan bruke dem mye mer.Den nye strategien vil bidra til at vi får flere besøkende til våre vakreste naturområder samtidig som vi tar vare på naturen, sier Tine Sundtoft.

Nasjonalparkene er det ypperste Norge har av natur. Internasjonalt står begrepet ”National Park”sterkt. Dette skal gjøre våre nasjonalparker til en merkevare for både oss nordmenn og for utenlandske turister. Skal vi få økt bruk av nasjonalparkene, er det viktig med en god profilering.

I 2014 sa hele 34 prosent av de utenlandske turistene at våre nasjonalparker var et foretrukket reisemål i Norge. Reiseliv er en av verdens raskest voksende næringer. Norge skal ta sin del av denne veksten. Naturen er det viktigste argument for å reise på ferie til Norge. Vi skal tilrettelegge så vernet fungerer og turisten får store naturopplevelser.

Hva er nytt?

  • En ny visuell profil og en ny helhetlig identitet – noe som skal gjøre nasjonalparkene mer gjenkjennelige og tilgjengelige og gi økt grunnlag for lokal verdiskaping. Den visuelle profilen er utviklet i samarbeid med Snøhetta Design.
  • En ny besøksstrategi for nasjonalparkene utvikles der vi sier: ”Velkommen inn. Nyt den flotte naturen” i stedet for ”OBS! Vernet område. Her er det mye som ikke er lov”. 
(Publisert:27.04.2015)