Ny merkevarestrategi for Norges nasjonalparker

Mandag 13. april lanserte klima- og miljødepartementet en ny merkevare- og kommunikasjonsstrategi for Norges nasjonalparker. Målet er at flere skal besøke nasjonalparkene.


Logoen for alle parkene skal illustrere en portal, og er utarbeidet av arkitekt- og designkontoret Snøhetta. Illustrasjon: SNØHETTA

Alle landets 44 nasjonalparker skal nå samles under en felles merkevare, målet er flere besøkende, styrke det lokale reiselivet og gi et bedre vern. 

Det er arkitekt- og designkontoret Snøhetta som har utarbeidet en ny visuell profil på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet.

Nasjonalparkmerket skal etter hvert gå igjen ved inngangen til selve nasjonalparken, ved utkikkspunkt, besøkssentre, nasjonalparklandsbyer og -kommuner, og felles nettsider.

Logoen for alle parkene skal illustrere en portal, og en kurve under logoen skal si noe om hva slags landskap du beveger deg inn i. Tanken er at portalen skal formidle balansen mellom behovet for vern og muligheten til å bruke vernede områder.

Les nyhet på Klima- og miljødepartementets nettsider

Les nyhet om saken på Miljødirektoratets nettsider

Se presentasjon av desigmanualen

(Publisert:13.04.2015)